Çevre Dostu Su Bazlı Yol Çizgi Boyası Geliştirilmesi ve Soğuk Uygulanan Solvent Bazlı...

Çevre Dostu Su Bazlı Yol Çizgi Boyası Geliştirilmesi ve Soğuk Uygulanan Solvent Bazlı Yatay İşaretleme Yol Çizgi Boyası Yol Performans Özelliklerinin Arttırılması (YOL ÇİZGİ BOYASI)

Hazırlayan: Doç. Dr. Tülay İNAN, Serpil HARBECK
TÜBİTAK MAM Kimya Enstitüsü

Proje Özeti:

Türkiye uzun bir karayolu ağına sahip ülkeler arasında olup, ortalama 13.000 ton/yıl
gibi yüksek miktarlarda soğuk uygulanan yol çizgi boyası tüketmekte ve KGM yılda
26.000.000 TL ödemektedir. Uygulama sırasında bu kapsamda; 13.000 ton boya içinde
çözücü olarak yaklaşık 3.250 ton toluen ile birlikte temizlik amaçlı olarak alınan 50
ton toluen için toplam 6 milyon TL harcanırken, çevre açısından da zararlı emisyonlara
neden olunabilmektedir. KGM’nin boya ile birlikte uygulamada işçilik ve ekipman
giderleri de söz konusudur. Trafiğin yoğun olduğu bölgelerde ve iklimsel koşullara bağlı
olarak boyanın birden fazla uygulandığı yerler dikkate alındığında KGM’ye yıllık yaklaşık
ortalama cam kürecik uygulaması ile birlikte yol çizgi boyasının maliyeti 50.000.000
TL’dir.


TÜBİTAK MAM KE koordinasyonunda yürütülen bu projede TÜBİTAK Marmara Araştırma
Merkezi Kimya Enstitüsü koordinasyonunda yürütülmekte olan bu projenin Müşteri
kuruluşu, Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü AR-GE Daire Başkanlığı
ve bir diğer yürütücü kuruluş ise BETEK BOYA A.AŞ’dir.
Projede planlanan çalışmalar şu şekildedir:
Dünyadaki eğilimler doğrultusunda karayolları yatay çizgilerinde kullanıma uygun
çevre dostu beyaz ve sarı renkte su bazlı yol çizgi boyası geliştirme çalışmalarının
yapılması,


KGM’nin alt yapı olarak (özellikle soğuk bölgelerde) su bazlı boyaya geçişinin zaman
alacak olması nedeni ile solvent bazlı mevcut boyada da performans artırma ve çevreyi
daha az kirletecek önlemleri alacak şekilde çalışmaların yapılması,
Boyaya uygun cam küreciklerin belirlenmesi,
KGM tarafından hazırlanacak olan “Su Bazlı Yol Çizgi Boyası ve Cam
Kürecik” Teknik şartnamelerinin hazırlanmasına veri sağlamasıdır.
Bu projede sadece % 15’lik bir iyileşme sağlanması durumunda dahi boyada yaklaşık
4.000.000 TL, toplamda ise yaklaşık 8.000.000 TL maliyet kazanımı sağlanacaktır.

PAYLAŞ