ATIK YAĞLARDAN BİYODİZEL ÜRETİMİ PROJE ÖZETİ

Hazırlayan: Barış İLÇİN
Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Kimya Bölümü
Selçuk Üniversitesi Alaeddin Keykubat Kampüsü. Kampüs Tel:0 332 241 00 41 Rektörlük
Tel: 0 332 350 70 05 Konya / TÜRKİYE

Proje Özeti:

Atık yağlardan biyodizel üretimi projesi kapsamında; belediyelerin, hazır yemek tesisleri
(fast food’lar), lokantalar, hazır yemek sanayi, restoranlar, oteller, aş evleri, balık
kızartma yerleri ve hastane yemekhaneleri gibi tesislere lisans verirken atık yağların
toplanmasını şart koşmasını sağlamak ve bu toplanan atık yağlardan biyodizel elde
ederek bunu öncelikle olarak toplu taşıma araçlarında kullanarak giderleri azaltmak ve
çevre kirliliğinin önüne geçmeyi planlamaktayız.
Biyodizel, trigliserit bitkisel veya hayvansal yağın metanol veya etanol gibi alkolle
transesterifikasyonu ile elde edilen yağ asitleri metil etil esterlerinin bir karışımıdır.
Biyodizel bitkisel yağlardan veya bitkisel hayvansal atık yağlardan üretilmektedir.
Bir litre bitkisel yağdan bir litre biyodizel üretilmektedir. Kullanılmış yağdan
biyodizel üretilmeden önce yağ içindeki katı maddeler ve su gibi safsızlıklar mutlaka
giderilmelidir. Biyodizel biyolojik olarak yenilebilir ve biyolojik olarak bozunabilir yapıda
bir yakıttır. Toksin, kanser ve alerjik yapıcı değildir. Biyodizel motorine karıştırılmadan
önce spesifikasyonları sağlamalıdır. ehirlerde; ulaşımda veya ısınmada biyodizel
kullanımı hava kalitesini iyileştirmekte, enerjide dışa bağımlılığı azaltmaktadır.
Biyodizel üretiminde en önemli husus atık yağdan biyodizel üretimidir. Toplama maliyeti
hariç bitkisel ve hayvansal atık yağ bedeli fevkalade düşüktür. Biyodizele %11 oranında
oksijen içermektedir. Kükürt içermez. Motorine göre daha yüksek parlama noktasına
sahiptir. Oksijen içeren yakıtların yanma verimlilikleri oksijen içermeyen yakıtlara göre
daha yüksek olmaktadır. Biyodizel motorine göre %5-8 daha düşük enerjiye sahiptir.
Dolayısıyla biyodizelin kalorisi motorine göre daha düşük olsa bile yanma veriminin
yüksek olmasından dolayı aynı miktarda tüketilmektedir.
Petrol esaslı dizelde kükürt içerikleri sürekli olarak azaltılmaktadır. Bu tür yakıtların
yağlama işlevi de önemli miktarda azalmaktadır. Yağlama işlevi zayıf olan yakıt ile
çalışan motorlar daha hızlı şekilde tahrip olmakta ve bununla birlikte daha fazla hava
kirliliğine sebep olan kirleticiler atmosfere atılmaktadır.
Günümüz fosil esaslı dizel yakıtlardaki kükürt miktarı oldukça düşürülmüştür. Motor
elemanlarının (piston-segman bölgeleri, yakıt pompaları, enjektörler vb.) sürtünme ve
aşınma problemlerinin giderilmesi için yağlanmaya ihtiyacı vardır. Biyodizelin motor
yağlayıcılık özelliği çok iyidir. Kükürt miktarı düşürülmüş dizel yakıtları için yağlama
özelliğini arttıran katkılar kullanılmaktadır. Biyodizel motorine göre daha fazla yağlama
özelliğine sahiptir. Buna göre %2 veya daha fazla oranda katılmasında yarar vardır.
Biyodizel motorine göre aşırı derecede düşük kükürt içerir. Biyodizelin en büyük avantajı
mevcut araçlarda kullanılabilmesidir. Yani biyodizel kullanmak için yakıt sisteminde
herhangi bir değişiklik veya ekleme yapılmasına gerek yoktur...

PAYLAŞ