Dizel Kurum Katalitik Yakılması

Hazırlayanlar:Deniz Üner, Bassam Dernaika

Proje Özeti

Kurum ya da parçacık maddeler, dizel motorlu araçlardan kaynaklanan emisyon problemlerinden birisidir. Akciğer ve mesane kanserinin kurum ile ilişkilendirilmesinden sonra, ABD ve Avrupa Ekonomik Topluluğu\'nda 1982 yılı itibari ile parçacık emisyonlarına standart getirilmiştir. Bu standartların yıllar itibari ile sıkılaşması nedeni ile dizel motorundan kaynaklanan parçacık emisyonlarını giderme yöntemlerine gereksinim duyulmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, motorlu taşıtlarda kurum giderme amacı ile kullanılma potansiyeli taşıyan katalizörleri taramaktır. Bu çalışmada kullanılmak üzere dizel kurumu laboratuvar ortamında cam bir haznede motorin yakılarak sentetik olarak elde edilmiş ve kurum cam haznenin duvarlarından spatula ile sıyrılmıştır. Bu kurum Termo Gravimetrik Analiz yöntemi kullanılarak inert ve oksidatif ortamda analiz edilmiştir. A1203, Zr02, Ti02, Ce02, La203, Si02, ve ex-Pro alternatif destek malzemeleri, Pt ise aktif metal olarak kullanılmıştır. Metal oksit destekler Pt(NH3)4Cl2 tuzu kullanılarak ıslaklık başlangıcı yöntemi ile empregne edilmiş, oda sıcaklığında bir gece kurutulmuş, 500 santigrad derece sıcaklıkta 4 saat süreyle kalsinasyona tabi tutulmuş ve son olarak statik hidrojen ortamında 350 santigrad derece sıcaklıkta 2 saat süreyle indirgenmiştir. Oksitlerin kurum yakma reaksiyonundaki katalitik aktiviteleri termogravimetrik analiz yöntemiyle, Ptoksitlerin aktiviteleri ise sıcaklık programlı oksidasyon (SPO) reaksiyonu ile izlenmiştir. SPO sisteminde ortama 60 mldak debide kuru hava beslenmiş ve sıcaklık en çok 873 K\'e kadar 2 °Cdak hızla artırılmıştır. Saf oksit ve Ptoksit katalizörleri karşılaştırıldığında, platinin light-off sıcaklığını en fazla 100 K düşürdüğü gözlemlenmiştir.

PAYLAŞ